Kanak-kanak hiperaktif
ADHD adalah satu kecelaruan tingkah laku yang biasa terjadi di kalangan kanak-kanak. Ia melibatkan 3 jenis kepayahan :
- Kurang tumpuan
- Hiperaktif
- Menurut kata hati (Impulsiviti)
Satu kajian ke atas kanak-kanak Malaysia berumur di antara 5 – 15 tahun menunjukkan seramai 4.3% mempunyai ciri-ciri ADHD. Kebanyakkannya dihidapi oleh kanak-kanak lelaki.
Tiada punca utama di temui walaupun faktor genetik dan ketidakseimbangan bahan kimia di dalam otak mungkin menyumbang kepada terjadinya masalah ini.
Tiada punca utama di temui walaupun faktor genetik dan ketidakseimbangan bahan kimia di dalam otak mungkin menyumbang kepada terjadinya masalah ini.
Tanda & gejala
Seorang kanak-kanak dikatakan mempunyai masalah ADHD sekiranya dia mempunyai lebih dari 6 gejala dari kategori A dan/atau kategori B.
A. Kurang tumpuan
Kanak-kanak sentiasa :
- Melakukan banyak kesilapan di dalam kerja sekolah.
- Mempunyai masalah untuk mengatur aktiviti-aktivitinya
- Sering kehilangan barang di rumah dan di sekolah
- Tidak dapat menyelesaikan tugasnya
- Tidak memberi perhatian kepada orang yang sedang bercakap dengannya
- Tidak berupaya mematuhi arahan
- Mengelakkan aktiviti yang memerlukan konsentrasi dan fikiran
- Mudah hilang perhatian
- Pelupa
B. Hyperaktif
Kanak-kanak sering :
- Menggoyang-goyangkan tangan dan kakinya serta mengeliat dan resah di tempat duduknya
- Meninggalkan kerusinya di kelas walaupun sepatutnya ia duduk di situ
- Berlari-lari dan memanjat-manjat dengan berlebihan (lebih dari kanak-kanak biasa)
- Bising waktu bermain
- Sentiasa bergerak ke sana ke mari (tidak duduk diam)
- Banyak bercakap
C. Menurut kata hati (Impulsiviti)
Kanak-kanak akan :
- Menjawab dengan spontan walaupun soalan yang diajukan belum habis
- Tidak sabar menunggu giliran
- Sering mengganggu rakan lain semasa mereka bercakap atau bermain
- Tambahan :
- Gejala gejala dapat dikesan sebelum kanak-kanak berumur 7 tahun
- Gejala gejala mestilah telah melebihi tempoh 6 bulan
- Perubahan ini berlaku lebih dari satu tempat atau keadaan seperti di sekolah, rumah, tempat awam
- Perubahan kelakuan tidak setaraf dengan umur kanak-kanak itu
- Tidak ada masalah tumbesaran atau kesihatan
- Perubahan perlakuan menimbulkan masalah kepada kanak-kanak itu di sekolah, dengan rakan rakan dan kehidupan hariannya
Sekiranya anak anda memenuhi kriteria seperti di atas, sila mendapat bantuan profesional dengan segera.
Komplikasi
- ADHD biasanya wujud bersama Gejala Tentangan dan Bantahan (Oppositional Defiant Disorder) di mana kanak-kanak itu berkelakuan degil, keras kepala, pemarah dan pembangkang.
- Masalah harga diri boleh berlaku kerana kesusahan di sekolah, rumah dan rakan rakan.
- Masalah pembelajaran adalah biasa terjadi kerana kanak-kanak ini tidak dapat memberi tumpuan pada pelajaran di sekolah.
No comments:
Post a Comment